Augmented Reality or Virtual Reality in XXI Century Education
Main Article Content
Abstract
This article examines the impact of Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) on 21st-century education, highlighting their benefits and challenges. The research discusses how these immersive technologies enhance students' understanding of complex concepts, motivation, and academic performance through comparative studies across various educational levels. However, implementation faces economic and technical barriers, such as the cost of equipment and the lack of teacher training. The study concludes that, despite these challenges, integrating AR and VR can significantly transform teaching and learning methods, provided that strategies are adopted to overcome existing limitations.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los nombres y las direcciones de correo electrónico introducidos en esta revista se usarán exclusivamente para los fines establecidos en ella y no se proporcionarán a terceros o para su uso con otros fines.
How to Cite
References
IAT, “Principales diferencias entre realidad aumentada y realidad virtual.” [Online]. Available: https://iat.es/tecnologias/realidad-aumentada/diferencias-realidad-virtual/
IDA, “Diferencias y similitudes entre realidad aumentada y realidad virtual.” [Online]. Available: https://blog.ida.cl/experiencia-de-usuario/diferencias-similitudes-realidad-aumentada-realidad-virtual/
Y. Fernández, “Realidad Aumentada: qué es y en qué se diferencia con la Realidad Virtual,” xataka.com.
J. Souza, “Un punto de inflexión: Por qué debemos transformar la educación ahora,” Shutterstock.com.
R. Salguero, “Situación y Retos de la Educación en el siglo XXI,” www.theglobeformacion.com.
P. Toledo Morales and J. M. Sánchez García, “Realidad Aumentada en Educación Primaria: efectos sobre el aprendizaje,” Rev. Latinoam. Tecnol. Educ. - RELATEC, vol. 16, no. 1, pp. 79–92, 2017, https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.79.
F. Montecé-Mosquera, A. Verdesoto-Arguello, C. Montecé-Mosquera, and C. Caicedo-Camposano, “Impacto De La Realidad Aumentada En La Educación Del Siglo XXI,” Eur. Sci. Journal, ESJ, vol. 13, no. 25, p. 129, 2017, https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n25p129.
G. A. Gallarday Morales, “Educación virtual y satisfacción del servicio en estudiantes de la Facultad de Ingeniería Mecánica y de Energía, Universidad Nacional del Callao – 2021,” Univ. Cesar Vallejodad, p. 60, 2019, [Online]. Available: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/43014/Arambulo_PYP.pdf?sequence=1&isAllowed=y
B. Miguélez-Juan, P. Núñez Gómez, and L. Mañas-Viniegra, “La Realidad Virtual Inmersiva como herramienta educativa para la transformación social: Un estudio exploratorio sobre la percepción de los estudiantes en Educación Secundaria Postobligatoria,” Aula Abierta, vol. 48, no. 2, p. 157, 2019, https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.157-166.
J. S. Ferrer Carrasquero and G. Vaca Suárez, “Uso de la realidad virtual para la enseñanza de macromoléculas en estudiantes de química a nivel universitario,” 2024.
P. Milgram, “a Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays,” IEICE Trans. Inf. Syst., vol. 77, no. 12, pp. 1–15, 2012.
J. Carmigniani, B. Furht, M. Anisetti, P. Ceravolo, E. Damiani, and M. Ivkovic, “Augmented reality technologies, systems and applications,” Multimed. Tools Appl., vol. 51, no. 1, pp. 341–377, 2011, https://doi.org/10.1007/s11042-010-0660-6.
H. Kato and M. Billinghurst, “Marker tracking and HMD calibration for a video-based augmented reality conferencing system,” Proc. - 2nd IEEE ACM Int. Work. Augment. Reality, IWAR 1999, pp. 85–94, 1999, https://doi.org/10.1109/IWAR.1999.803809.
D. Wagner, G. Reitmayr, A. Mulloni, T. Drummond, and D. Schmalstieg, “Pose tracking from natural features on mobile phones,” Proc. - 7th IEEE Int. Symp. Mix. Augment. Real. 2008, ISMAR 2008, no. September, pp. 125–134, 2008, https://doi.org/10.1109/ISMAR.2008.4637338.
G. Preka and M. Rangoussi, “Augmented reality and QR codes for teaching music to preschoolers and kindergarteners: Educational intervention and evaluation,” CSEDU 2019 - Proc. 11th Int. Conf. Comput. Support. Educ., vol. 1, no. Csedu, pp. 113–123, 2019, https://doi.org/10.5220/0007682301130123.
A. Dünser, L. Walker, H. Horner, and D. Bentall, “Creating interactive physics education books with augmented reality,” Proc. 24th Aust. Comput. Interact. Conf. OzCHI 2012, no. November, pp. 107–114, 2012, https://doi.org/10.1145/2414536.2414554.
P. J. Parra Ocampo and E. Mejia Narro, “El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI,” Rev. Cuba. Educ. Super., vol. 41, no. 3, pp. 7–14, 2022.
M. Billinghurst, A. Clark, and G. Lee, “A survey of augmented reality,” Found. Trends Human-Computer Interact., vol. 8, https://doi.org/10.1561/1100000049.