Competition in entrepreneurship with the students of the Faculty of Administration – UNAMBA
Main Article Content
Abstract
The investigation presented as main goal, estimate the level of competition in entrepreneurship with the students of the faculty of administration of the Nacional Micaela Bastidas University from the city in Apurímac, year 2018. Due to the used methodology, it was proposed the type of basic investigation, description level and no experimental design of transactional type, considering as population of study the students from the Administration Faculty of the city of Abancay and subsidiary city of Cotabambas; the result determined through probability sampling of simple type. With the goal of getting the data from the unity of analysis, it applied the survey technique, through the questionnaire instrument with Likert scale; said results got processed in the program SPSS version 25.0. The results obtained about the level of entrepreneurship skills of the students from the faculty of Administration determined that; a (78.7%) of the students reached a medium level of entrepreneurship skills, the (20.3 %) presented a high level of and the (1.0 %) reached a low level. From the results evidenced with greater predominance that the students from the Faculty of Administration from the UNAMBA, presented a medium level (78.7 %) of entrepreneurial competition.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los nombres y las direcciones de correo electrónico introducidos en esta revista se usarán exclusivamente para los fines establecidos en ella y no se proporcionarán a terceros o para su uso con otros fines.
How to Cite
References
C. Cobo, Competencias para empresas emprendedoras: contexto europeo, Colombia: CINTERFOR, 2012.
J. C. Sánchez García, «Evaluación de la Personalidad Emprendedora: Validez Factorial del Cuestionario de Orientación,» Revista Latinoamericana de Psicología, pp. 41-52, 2010.
C. A. Bernal Torres, Metodologia de la investigación, Bogota - Colombia: Pearson, 2016.
C. d. D. Emprendedor, Global Entrepreneurship Monitor Perú 2018 - 2029, Lima-Peru: ESAN ediciones, 2020.
R. Quispe Gutierrez, «Perfil emprendedor de un grupo de alumnos del último año de una especialidad de negocios y otra de ingeniería de la Pontificia Universidad Católica del Perú en el año 2017,» Lima- Perú, 2018.
R. Moreano y G. Murillo, «Las competencias emprendedoras en el departamento de Boyacá,» Revista Apuntes del CENES, pp. 217-242, 2014.
https://doi.org/10.19053/22565779.3108
F. M. Morales Rodríguez, J. M. Giménez Lozano y A. M. Morales Rodríguez, «Relaciones entre autoeficacia emprendedora y otras variables psico-educativas en universitarios,» European Journal of Investigation in Health-Psychology and Education, pp. 91-102, 2018.
https://doi.org/10.30552/ejihpe.v8i2.247
C. M. Salvador, «Impacto de la inteligencia emocional percibida en la autoeficacia emprendedora,» SEOANE-Boletin de Psicología, p. 16, 2008.
https://doi.org/10.5211/iys.5.article8
S. M. Salessi y A. Omar , «Comportamientos proactivos en el trabajo: adaptación y análisis psicométrico de una escala,» Actualidad en Psicologia, vol. 32, nº 124, pp. 34-50, 2018.
https://doi.org/10.15517/ap.v32i124.30642
R. L. Daf, Teoria y Diseño Organizacional., Mexico D.F: Cegage Learning, 2010.
I. M. Mikulic, G. L. Cassullo, M. C. Crespi, A. P. Carusco, M. Elmasian y R. Muiños, «Evaluación de la percepción de riesgo,» Anuario de investigaciones, vol. XIX, pp. 37-44, 2012.
S. Rueda, J. A. Moriano y F. Liñan, Validación de un cuestionario de teoría del comportamiento planificado para medir las intenciones emprendedoras, 2015.
H. Ñaupas Paitán, M. R. Valdivia Dueñas, J. J. Palacios Vilela y H. Romero Delgado, Metodología de la Investigación, Bogotá: Ediciones de la U, 2018.
R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado y M. Baptista Lucio, Metodología de la Investigación, México: McGRAW-HILL, 2014.
Y. Corral, «Validez y confiabiliad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos,» Facultad de Ciencias Económicas Y Sociales Universidad de Carabobo Valencia, p. 20, 2009.
R. Moreano y G. Murillo, «Las compentencias emprendedoras en el departamento de Boyaca,» Revista Apuntes de CENES, pp. 217-242, 2014.
S. Salssi y A. Omar, «Comportamiento Proactivo en el trabajo: adaptación y análisis psicometrico en una escala,» Actualidad en Psicologia, vol. 32, nº 124, pp. 34-50, 2018.
https://doi.org/10.15517/ap.v32i124.30642
Q. G. Rafel, «Perfil emprendedor de un grupo de alumnos del último año de una especialidad de negocios y otra de ingeniería de la Pontificia Universidad Católica del Perú en el año 2017,» Lima -Perú, 2018.
C. Q. Cesar, «Educación empresarial y su relación con el desarrollo de capacidades emprendedoras en los estudiantes de Administración de la Universidad Nacional de Altiplano, 2018.,» Puno -Perú, 2019.