The Competency-Based Curriculum: A University Perspective

Main Article Content

Ivon Nieves Alarcón-Palomino
Rocío Bautista-Damián

Abstract

The following information presented is a documentary research corresponding to the bibliographic review, analysis, and reflection on the competency-based curriculum in the national and international university context. Its purpose is to understand the social context regarding the competencies that a graduate should achieve in the teaching-learning process, using the pedagogical document known as the curriculum, specifically the competency-based curriculum, to solve societal problems. It concludes with the importance of understanding the curriculum design process from a competency-based approach to achieving academic and educational objectives. There are positive results from universities regarding their experience in the design and implementation; however, challenges inherent to the approach remain, considering the teacher as an important and indispensable actor.

Article Details

How to Cite
The Competency-Based Curriculum: A University Perspective. (2024). Micaela Revista De Investigación - UNAMBA, 5(2), 80-86. https://doi.org/10.57166/micaela.v5.n2.2024.161
Section
Artículos
Author Biographies

Ivon Nieves Alarcón-Palomino, Micaela Bastidas National University of Apurimac, Peru

Master's degree in Public Management, professor at the Professional School of Administration, Faculty of Administration of the Micaela Bastidas National University of Apurimac.

Rocío Bautista-Damián , Micaela Bastidas National University of Apurimac, Peru

Bachelor's degree in Business Administration, professor at the Professional School of Administration, Faculty of Administration of the Micaela Bastidas National University of Apurimac

How to Cite

The Competency-Based Curriculum: A University Perspective. (2024). Micaela Revista De Investigación - UNAMBA, 5(2), 80-86. https://doi.org/10.57166/micaela.v5.n2.2024.161

References

SUNEDU, III Informe bienal sobre la realidad universitaria, Lima, 2021.

L. De la Flor, Avances de la investigación: empleo, productividad e innovación, Lima: Grade grupo de analisis para el desarrollo, 2018.

L. L. Caipo Chu y L. B. Chu Campos, «Perspectivas históricas de las competencias socioemocionales en la Educación Superior: Un análisis crítico e interdisciplinario,» CLÍO: Revista de Revista de Historia, Ciencias Humanas y pensamiento crítico. Año 4, Núm 8, España, 2024.

A. F. Meza Cortés y L. Torrego Egido, «Influencia del Informe Delors en la práctica docente de contextos educativos de España y México,» REIDOCREA VOLUMEN 11. NÚMERO 46. PÁGINAS 540-552, España y México, 2022.

D. A. Vélez Vélez, R. C. Santana Mero, M. M. Aráuz Zambrano, L. E. Ponce Ponce y N. S. Quijije Troya, «El Currículo por Competencias para Fortalecer los Saberes de la Educación en Ecuador,» Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar VOLUMEN 8, NUMERO 2, México, 2024.

J. Gonzales, R. Wagenaar y P. Beneitone, «Tunnig-America Latina: un proyecto de las universidades,» Revista Ibero-Americana de Educacion , nº 35, 2004.

L. Victorino Ramirez y G. Medina Marquez, «Educación basada en competencias y el proyecto Tuning en Europa y Latinoamerica,» Estado de Mexico.

Real Academia Española, «Real Academia Española: Diccionario de la lengua española,» 2023. [En línea]. Available: https://dle.rae.es/curr%C3%ADculo?m=form. [Último acceso: 08 Agosto 2024].

E. S. Villalaz Castro, «El Curriculo universitario peruano: aspectos complejos,» Maestro y Sociedad, nº Número especial 1 , pp. 121-136, 2020.

G. F. Martines Alonso, E. Báes Villarreal, A. Garza Garza, A. Triviño Cubero y F. Estrada Salazar, «Implementación de un modelo de diseño curricular basado en competencias, en carreras de ingeniería,» Scielo, vol. 12, nº 60, pp. 87-103, 2012.

S. Manzur Quiroga, A. Balcazar Gonzales y M. Ponce Cruz, «El Modelo Educativo basado en Competencias: Factor clave en la Educación Superior de las Universidades Politécnicas de México,» Dilemas comtemporaneos: Educación , política y valores Scielo, vol. 9, nº 1, 2021.

H. Montes de Oca Serpa, «159Diseño curricular basado en competencias: un desafío en la educación superior,» Cátedra Villarreal , Psicologia, vol. 1, nº 2, pp. 159-182, 2016.

G. Carrillo Mendoza, «I Encuentro Interncional Universitario. El curriculo por competencias en la Educación SUperior,» Lima - Perú, 2015.

Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, «Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas,» [En línea]. Available: https://www.upc.edu.pe/nosotros/quienes-somos/modelo-educativo/. [Último acceso: 29 Agosto 2024].

T. E. Seminario, «Aplicación del diseño curricular por competencias para mejorar el rendimiento académico de estudiantes universitarios,» Manglar: Revista de investigación cientifica, vol. 15, nº 1, pp. 27-32, 2018.

M. Y. Rojas Orihuela y N. Núñez Rojas, «Revista Electrónica de Investigación Educativa,» s/f s/f 2024. [En línea]. Available: https://redie.uabc.mx/public/onlinefirst/5014.pdf. [Último acceso: 13/08/2024 Agosto 2024].

J. A. Peralta Pisfil y M. M. Saenz Egas, «EL analfabetismo en el Perú y el intento por erradicarlo,» Micaela, vol. 2, nº 1, pp. 1-7, 2021.

S. Tobón, «La formación basada en competencias en la educación superio,» Guadalajara, 2008.

UNIVERSIDAD NACIONAL MICAELA BASTIDAS DE APURIMAC, «UNAMBA,» 2021. [En línea]. Available: https://www.unamba.edu.pe/images/2021/RES_162-2021-CU-UNAMBA.pdf. [Último acceso: 21 Octubre 2024].