Sentiment analysis with NLP in academic tutoring: vocation as a factor for improvement in academic performance
Main Article Content
Abstract
The tutoring program at the Professional School of Computer Science and Systems Engineering of the National University Micaela Bastidas of Apurímac (UNAMBA) follows a structure implemented throughout the university, which evaluates and aims to strengthen four factors or variables. Among these, vocation and academic performance are more closely related to the teachers, while the others are more linked to mental health sciences such as psychology the social personnel area. Therefore, this research prioritizes two variables based on a general diagnosis, as well as an evaluation of data acquired from the tutored students using Artificial Intelligence (AI) libraries that measure sentiment through natural language processing (NLP).
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
When an author creates an article and publishes it in a journal, the copyright passes to the journal as part of the publishing agreement. Therefore, the journal becomes the owner of the rights to reproduce, distribute and sell the article. The author retains some rights, such as the right to be recognized as the creator of the article and the right to use the article for his or her own scholarly or research purposes, unless otherwise agreed in the publication agreement.
How to Cite
References
J. García, M. Fernández, "La preparación de los docentes para abordar la salud mental en contextos universitarios: Una revisión crítica", Revista Peruana de Psi-cología, pp. 14-15, 2023.
A. López, C. Mendoza, "Capacitación docente para la tutoría universitaria: Enfo-ques para abordar la salud mental de los estudiantes", Revista de forma-ción do-cente, pp. 28-30, 2022.
V. Díaz, L. Hernández, "Desafíos en la preparación de los docentes para mane-jar la salud mental en la tutoría universitaria", Revista de Psicología y Educa-ción, pp. 33-34, 2022.
M. Martínez, R. López, "El papel de los docentes en la promoción de la salud mental: Una evaluación de competencias y preparación", Revista de Psicología Educativa, pp. 12-13, 2023.
C. Fernández, J. Martínez, "Desafíos en la preparación de los docentes para abor-dar la salud física en contextos de tutoría universitaria", Educación Física y Depor-te, pp. 20-21, 2022.
E. Sánchez, P. García, "El rol limitado de los docentes en la promoción de la salud física: Un análisis de la preparación académica y profesional", Revista de Educa-ción en Ciencias de la Salud, pp. 40-41, 2022.
L. Fernández, M. Torres, "La preparación de los docentes para promover la salud física en la universidad: Evaluación de competencias y estrategias", Edu-cación y Desarrollo en América Latina, Educación y Desarrollo en América La-tina, pp. 22-23, 2023.
J. Ruiz, M. López, "La influencia de la vocación en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios: El papel de los docentes en el proceso de tutoría", Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, pp. 45-46, 2023.
L. Gutiérrez, A. Morales, "El rol de los docentes en el fomento de la vocación académica y su impacto en el rendimiento estudiantil", Revista de Educación y Desarrollo, pp. 57-59, 2022.
M. Fernández, J. García, "La competencia pedagógica de los docentes para influir en la vocación y el rendimiento académico de los estudiantes universita-rios", Re-vista de Ciencias de la Educación, pp. 29-30, 2022.
C. Vargas, A. Pérez, "Capacitación docente para la tutoría universitaria en voca-ción y rendimiento académico: Un estudio en universidades peruanas", Revista de Investigación en Educación Superior, pp. 38-40, 2023
E. González, R. Martínez, "Estrategias pedagógicas para mejorar la vocación y el rendimiento académico en la tutoría universitaria", Educación y Sociedad en América Latina, pp. 50-52, 2023.
J. Ruiz, M. López, "La influencia de la vocación en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios", Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, pp. 45-47, 2023
L. Gutiérrez, A. Morales, "El impacto de la vocación en el rendimiento académi-co de estudiantes universitarios: Un enfoque longitudinal", Revista de Educa-ción y Desarrollo, pp. 102-104, 2022
M. Fernández, J. García, "Motivación vocacional como predictor del éxito aca-démico en educación superior", Revista de Ciencias de la Educación, pp, 56-57, 2022
E. González, R. Martínez, "Vocación y desempeño académico: Un estudio com-parativo en estudiantes de distintas disciplinas", Educación y Sociedad en Améri-ca Latina, pp. 70-72, 2023.
Naciones Unidas (ONU), "The Sustainable Development Goals Report 2019.", Nueva York, pp. 34-39, 2019.
UNESCO, "Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and educa-tion: All means all.", Paris, pp. 78-85, 2020.
World Economic Forum, "The Future of Jobs Report 2020.", Geneva, pp. 55-60, 2020.
Bird, S., Klein, E., & Loper, E. Natural Language Processing with Python. O'Reilly Media. 2009.
Loria, S. TextBlob: Simplified Text Processing. Available at: tex-tblob.readthedocs.io 2018
Hutto, C.J., & Gilbert, E.E. Vader: A Parsimonious Rule-based Model for Sentiment Analysis of social media Text. In Eighth International Conference on Weblogs and social media (ICWSM-14). 2014.
https://doi.org/10.1609/icwsm.v8i1.14550
Honnibal, M., & Montani, I. spaCy 2: Natural language understanding with Bloom embeddings, convolutional neural networks and incremental parsing. Available at, 2017.
Devlin, J., Chang, M.W., Lee, K., & Toutanova, K. x BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language Understanding. arXiv preprint ar-Xiv:1810.04805. 2017
Manning, C.D., Raghavan, P., & Schütze, H. "Introduction to Information Retriev-al. Cambridge University Press" 2008.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511809071
Jurafsky, D., & Martin, J.H. "Speech and Language Processing (3rd ed. draft). Stanford University" 2021.
Cochran, W. G. Sampling Techniques (3rd ed.). New York: John Wiley & Sons. Páginas 75-80, 1977.
Daniel, W. W. Biostatistics: A Foundation for Analysis in the Health Sciences (7th ed.). New York: John Wiley & Sons. Páginas 189-192 ,1999.
Oficina Psicopedagógica y Psicológica Universitaria, Formato de control indivi-dual del tutorado “Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac”. Tam-burco, Abancay.