Collision of educational policy with quechua oral culture in Apurimac
Main Article Content
Abstract
In the present work, the problem of the educational policy implemented by the State and its relationship with the quechua oral culture in Apurímac is addressed. According to the data from the 2007 National Population Census, corroborated with the results of the 2017 Census and the data collected from the Regional Directorate of Apurímac, it is found that basic education students in Apurímac have quechua as their predominant means of social communication. mother tongue, on average 80%; however, the Spanish language is privileged as the official language of Peru, this fact collides with the child's right to be educated in their language and culture, however, EBI is being implemented only in rural areas, partially without covering more 50% student demand and with many limitations, since it does not have specialized teachers, nor is it well implemented with relevant educational texts and materials, this program is not integrated with secondary and higher education.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los nombres y las direcciones de correo electrónico introducidos en esta revista se usarán exclusivamente para los fines establecidos en ella y no se proporcionarán a terceros o para su uso con otros fines.
How to Cite
References
Vigo Gutiérrez, Gladis / Teresa Nakano Osores. (2007). El derecho a la educación en el Perú; Fundación Laboratorios de Políticas Educativas FLAPE, 1ra Ed. Buenos Aires.
López Sinecio, Jiménez, (1997); Ciudadanos reales e imaginarios. Concepciones de desarrollo y mapas de ciudadanía en el Perú, Lima, IDS. P. 220.
INEI; (2017): Perfil Sociodemográfico. Informe Nacional. Censos Nacionales XII de Población, VII de Vi-vienda y III de Comunidades Indígenas.
Arguedas José María. (1966) Mesa redonda sobre el monolingüismo quechua y aymara y la educación en el Perú; Lima. Casa de la cultura del Perú, p. 42.
Villanueva Urteaga, Horacio (1982), Cuzco 1689. Documentos. Informes de los párrocos al obispo Molline-do. Economía y sociedad en el Sur andino, Cusco, ediciones Centro Bartolomé de las Casas.
Ley, del 28 de abril de1873
Ley, del 04 de noviembre de 1919
Ley, 12-03-1960
Ley N° 9359 de 1941 y ley N° 10263 de 1945
Ley, N° 14693 de 1963
López Sinecio, Jiménez, (1997); Ciudadanos reales e imaginarios. Concepciones de desarrollo y mapas de ciudadanía en el Perú, Lima, IDS
Polis, Revista N° 47 (2017), De la lucha por la tierra a la protección de la Pachamama: los caminos de la Confederación Campesina del Perú.
Ley N° 21156, de 1975
Ley N° 28274 de 2005
Ministerio de Educación, INEI.