Virtual tutor with ChatGPT for self-learning of students with conditional enrollment in the Professional School of Computer Engineering and Systems - UNAMBA
Main Article Content
Abstract
Artificial intelligence (AI) has significantly transformed education, being a key tool for self-learning. The objective of this research is to determine the contribution of the ChatGPT virtual tutor in the self-learning process of students with conditional enrollment in the Professional School of Computer and Systems Engineering of the Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac. The study was conducted with 36 students during the 2023-II academic semester, using a pre-experimental design. The experimental group was properly instructed on the use of the ChatGPT virtual tutor in the self-learning process, and then a survey was conducted. The analysis of the data showed that 75% of the students passed the academic semester, evidencing a significant improvement in academic performance. According to the surveys, 80% of the students indicated that the ChatGPT virtual tutor improved self-learning. The surveys processed and evaluated by means of the Rho Spearman test, yielded a correlation coefficient of 0.533, confirming a positive relationship between the use of the ChatGPT virtual tutor and self-learning. In conclusion, the research validates that the ChatGPT virtual tutor is an effective tool to strengthen students' self-learning.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
When an author creates an article and publishes it in a journal, the copyright passes to the journal as part of the publishing agreement. Therefore, the journal becomes the owner of the rights to reproduce, distribute and sell the article. The author retains some rights, such as the right to be recognized as the creator of the article and the right to use the article for his or her own scholarly or research purposes, unless otherwise agreed in the publication agreement.
How to Cite
References
C. Gutiérrez-Cirlos, D. L. Carrillo-Pérez, J. L. Bermúdez-González, I. Hidrogo-Montemayor, R. Carrillo-Esper, and M. Sánchez-Mendiola, “ChatGPT: oportunidades y riesgos en la asisten-cia, docencia e investigación médica,” Gac Med Mex, vol. 159, no. 5, pp. 382–389, 2023, https://doi.org/10.24875/GMM.230001671
M. Ribera and O. Díaz Montesdeoca, “ChatGPT y universitaria: educación posibilidades y límites herramienta docente de ChatGPT como,” in Octae-dro, Barcelona - España, 2024, p. 134. https://doi.org/10.36006/15224-1
L. M. Burgos, L. L. Suárez, and M. Benzadón, “Inteligencia artificial ChatGPT y su utilidad en la investigación: el futuro ya está aquí,” Medicina (B Aires), vol. 83, no. 3, pp. 499–501, 2023. https://doi.org/10.15649/2346030X.3245
E. R. Reyes-Moreno, J. A. Londoño Gallegos, I. C. Andrade Martelo, H. F. Villar vega, and J. J. Castro Maldonado, “ChatGPT en la educación: un en-foque bibliométrico de la integración de sistemas de Chatbots en los procesos educativos.,” Aibi re-vista de investigación, administración e ingeniería., vol. 11, no. 3, pp. 143–1555, 2023, doi: 10.15649/2346030X.3245.
C. K. Kwan Chung and S. Becker E., “Adopción de la inteligencia artificial ChatGpt en la educación superior: perspectiva de los docentes universitarios en Paraguay,” Company Games & Business Simulation Academic Journal, vol. 3, no. 2, pp. 23–30, 2023. https://doi.org/10.54988/cg.2024.2.1592
Unión Europea, “Directrices éticas sobre el uso de la inteligencia artificial (IA) y los datos en la educación y formación para los educadores,” Oficina de Publicaciones de la Unión Europea, 2022, doi: 10.2766/898.
M. Segarra Ciprés, R. Grangel Seguer, and Ó. Bel-monte Fernández, “ChatGPT como herramienta de apoyo al aprendizaje en la educación superior: una experiencia docente,” Revista Tecnología, Ciencia y Educación, pp. 7–44, May 2024, https://doi.org/10.51302/tce.2024.19083 [8] M. L. Crispín Bernardo, Aprendizaje Autónomo: orientaciones para la docencia. [Online]. Available: http://hdl.handle.net/10609/148768
S. Arjona-Giner and F. Llorens-Largo, “IExploran-do ChatGPT para la educación: su potencial en la redacción,” Innovación educativa en los tiempos de la inteligencia artificial. Actas del VII Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC 2023 (18-20 de Octubre de 2023, Madrid, Es-paña), 2023, doi: 10.26754/uz.978-84-18321-92-4.
P. Romero-Rodríguez, “La Incorporación del ChatGPT en la Educación Superior: Una Mirada desde el Paradigma de la Complejidad,” 593 Digi-tal Publisher CEIT, vol. 8, no. 5, pp. 213–225, 2023, https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.1976
G. VanderLinde and T. M. Cury, “El uso de inteli-gencia artificial y sus desafíos para la evaluación académica : una revisión de la literatura,” vol. 21, pp. 126–137, 2023. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i41.564
R. Salinas, “Chat GPT y su efecto en la producción Científica de Panamá,” Innovación y Gerencia, Revista científica arbitrada, 2023, doi: 10.5281/zenodo.10041632.
C. Lopezosa, “ChatGPT y comunicación científica: hacia un uso de la Inteligencia Artificial que sea tan útil como responsable,” Hipertext.net, no. 26, pp. 17–21, 2023, https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.03
J. Dempere, K. Modugu, A. Hesham, and L. K. Ra-masamy, “The impact of ChatGPT on higher edu-cation,” Front Educ (Lausanne), vol. 8, no. October, 2023, https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936
M. del R. Fernández de Silva, La inteligencia artificial en la educación: Hacia un futuro de aprendizaje inteligente, vol. 2, no. 6. 2023.
A. D. Ojeda, A. D. Solano-Barliza, D. O. Alvarez, and E. B. Cárcamo, “Análisis del impacto de la inteligencia artificial ChatGPT en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria,” Formación universitaria, vol. 16, no. 6, pp. 61–70, 2023, https://doi.org/10.4067/S0718-50062023000600061