Transformation and Digital Government in the Transparency of the National University of the Altiplano
Main Article Content
Abstract
This research addresses the problem of the level of progress of the transformation and digital government in transparency, which limits access to public information about the use of the entity's resources. The main objective was to determine the level of advancement of the digital transformation and government and its relationship to the transparency of the university. The methodology used was a quantitative approach, with explanatory scope and non-experimental design. The studied population includes 20,878 people, including teachers, students and administrative staff, with a sample of 378 people. The results indicate that the perception of digital government is mostly at a medium level (50.5%), digital technologies and infrastructure at a low level (40.2%), digital citizenship at a medium level (60.6%), the simplification of processes at a low level . (47.4%), the legal and regulatory framework at a medium level (49.5%), active transparency at a medium level (54.8%) and passive transparency at a medium level (47.9%). In addition, a significant evaluation was found between the level of transformation and digital government and the level of transparency (value of 0.952). It is concluded that the transformation and digital government are positively related to the transparency of the university.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
When an author creates an article and publishes it in a journal, the copyright passes to the journal as part of the publishing agreement. Therefore, the journal becomes the owner of the rights to reproduce, distribute and sell the article. The author retains some rights, such as the right to be recognized as the creator of the article and the right to use the article for his or her own scholarly or research purposes, unless otherwise agreed in the publication agreement.
How to Cite
References
D. A. Cueva Gaibor, “Transformación digital en la universidad actual”, Conrado, vol. 16, núm. 77, pp. 483–489, 2020, Consultado: el 22 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600483&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Presidencia del Consejo de Ministros, “Decreto Supre-mo N.° 085-2023-PCM - Decreto Supremo que aprueba la Política Nacional de Transformación Digital al 2030”, Diario el Peruano. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/4471543-085-2023-pcm
Ministerio de Educación, Ley N.° 30220 - Ley Universi-taria. Lima, 2014. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118482-30220
Autoridad Nacional de Transparencia y Acceso a la Información Pública, Decreto Supremo N.° 007-2024-JUS Reglamento de la Ley de Transparencia y Acceso a la Información Pública. Lima: Ministerio de Justicia, 2024. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponi-ble en: https://www.gob.pe/institucion/antaip/normas-legales/5579109-007-2024-jus
Open Government Partnership, “OGP 2023 Annual Report”. Consultado: el 23 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://www.opengovpartnership.org/ogp-2023-annual-report/
A. J. Madrid Escobar, “Transparencia en la gestión pública en el Perú: Avances al 2021”, Gestión en el Ter-cer Milenio, vol. 26, núm. 52, pp. 237–252, dic. 2023, doi: 10.15381/gtm.v26i52.25224.
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educa-ción Superior en América Latina y el Caribe, “Pensar más allá de los límites: perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050”, Pensar más allá de los límites Perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050, p. 52, 2021, Consultado: el 24 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377529
M. Romero, T. Romeu, M. Guitert, y P. Baztán, “Digital Transformation in Higher Education: The UOC Case”, RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, vol. 26, núm. 1, pp. 163–179, ene. 2023, doi: 10.5944/RIED.26.1.33998.
J. L. Flores Ayala y H. Monterroso Masias, “Gestión pública y transparencia de la gestión municipal en el distrito de Ocongate, provincia de Quispicanchi - Cus-co - 2022”, Universidad Continental, 2023. Consulta-do: el 22 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/13629
N. Arango Ramos, “Gobierno electrónico y go-bierno abierto en la gestión administrativa en una uni-dad educativa local de Ayacucho 2023”, Universidad Cesar Vallejo, Lima, 2023. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/144107
A. G. Cárdenas Paredes, “Gobierno, electrónico, y transparencia en el consejo regional de Ayacucho, 2021”, Universidad César Vallejo, Lima, 2022. Consul-tado: el 22 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/86642
J. Ruiz-Cueva, L. Pinedo-Tuanama, P. Barbarán-Mozo, y L. Pretell-Paredes, “Gestión del Gobierno Abierto y uso del portal de transparencia en una uni-versidad pública peruana”, Enfoque UTE, vol. 13, núm. 1, pp. 73–81, ene. 2022, doi: 10.29019/ENFOQUEUTE.799.
M. Janssen y H. van der Voort, “Agile and adap-tive governance in crisis response: Lessons from the COVID-19 pandemic”, Int J Inf Manage, vol. 55, p. 102180, dic. 2020, doi: 10.1016/J.IJINFOMGT.2020.102180.
J. D. Twizeyimana y A. Andersson, “The public value of E-Government – A literature review”, Gov Inf Q, vol. 36, núm. 2, pp. 167–178, abr. 2019, doi: 10.1016/J.GIQ.2019.01.001.
I. Mergel, N. Edelmann, y N. Haug, “Defining digital transformation: Results from expert interviews”, Gov Inf Q, vol. 36, núm. 4, p. 101385, oct. 2019, doi: 10.1016/J.GIQ.2019.06.002.
B. W. Wirtz y W. M. Müller, “An integrated artifi-cial intelligence framework for public management”, Public Management Review, vol. 21, núm. 7, pp. 1076–1100, jul. 2019, doi: 10.1080/14719037.2018.1549268.
J. I. Criado y J. R. Gil-Garcia, “Creating public value through smart technologies and strategies: From digital services to artificial intelligence and beyond”, International Journal of Public Sector Management, vol. 32, núm. 5, pp. 438–450, ago. 2019, doi: 10.1108/IJPSM-07-2019-0178/FULL/PDF.
Tecnológico de Monterrey, “Educación Digital en las universidades:una guía de implementación inte-gral”, Instituto para el Futuro de la Educación(IFE), Mon-terrey, pp. 1–135, 2024. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://observatorio.tec.mx/wp-content/uploads/2024/01/IFE-insights-Report-Educacion-Digital-en-las-universidades.pdf
N. Selwyn, Is Technology Good for Education? Po-lity Press, 2016. Consultado: el 28 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://research.monash.edu/en/publications/is-technology-good-for-education
M. , L. R. y M. S. García, “Transparencia y rendi-ción de cuentas en universidades públicas: Una revi-sión sistemática”, Política de Educación Superior, vol. 32, pp. 511–530, 2019.
C. B. Hodges, S. Moore, B. Lockee, T. Trust, y A. Bond, “The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning”, Educ Rev (Birm), 2020.
F. S. Estrada Santos, “Aplicación de la ley de transparencia y el nivel de acceso a la información pú-blica en la municipalidad de Sayán”, Universidad Na-cional José Faustino Sánchez Carrión, 2022. Consulta-do: el 22 de julio de 2024. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/7569
G. Vial, “Understanding digital transformation: A review and a research agenda”, The Journal of Strategic Information Systems, vol. 28, núm. 2, pp. 118–144, jun. 2019, doi: 10.1016/J.JSIS.2019.01.003.
R. Hernández Sampieri, Metodología de la Investi-gación. México D.F: Mcgraw-Hill., 2014.
J. González, M. López, y A. Smith, “Digital Gov-ernment and Transparency: A Comparative Study”, Journal of Public Administration Research and Theory, pp. 123–145, 2023.
T. Mountasser y M. Abdellatif, “Digital Transfor-mation in Public Administration: A Systematic Litera-ture Review”, International Journal of Professional Busi-ness Review, vol. 8, núm. 10, p. e02372, oct. 2023, doi: 10.26668/BUSINESSREVIEW/2023.V8I10.2372.
R. K. Ahmed, O. Ahmed, I. Pappel, A. Reitsakas, y D. Draheim, “The Role of Digital Transformation in Fostering Transparency: An e-Court System Case Study”, Lecture Notes in Computer Science (including sub-series Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), vol. 13454 LNCS, pp. 219–230, 2022, doi: 10.1007/978-3-031-15342-6_17.
A. Zuiderwijk, Y. C. Chen, y F. Salem, “Implica-tions of the use of artificial intelligence in public go-vernance: A systematic literature review and a research agenda”, Gov Inf Q, vol. 38, núm. 3, p. 101577, jul. 2021, doi: 10.1016/J.GIQ.2021.101577.