Relationship between the use of computer technology and teaching methods in a Public University
Palabras clave:
relationship, teaching methodsResumen
It is an investigation with participation of students of a public university. The fundamental objective of the research is to see the relationship between the frequent use of technological means with teaching methodologies. To measure the use of new technologies, computer science, multimedia, and telecommunications were considered. Among the teaching methods applied by teachers of a public university; it has been considered to know: by project, discussion and demonstration. The study concluded that there is a significant relationship between the use of new technologies and teaching methodologies; with a "sig" value. 0.013; therefore, it is affirmed at a 95% confidence level, the relationship is significant between both variables. This based on the Chi-square statistical test. Responding to the general objective raised in the study. It also proposes ways and strategies for teaching with computer technology from research.
Descargas
Referencias
Centro Interuniversitario de desarrollo Pontifica Universidad católica de Valparaíso. “La informática, las comunicaciones y la calidad de la educación universitaria”, Valparaíso, Programa de intercambio universitario entre la unión europea y América Latina ALFA, 2005, pp-258 [Online]. Available: https://www.cinda.cl/download/libros/La%20Inform%C3%A1tica,%20las%20Comunicaciones%20y%20la%20Calidad%20de%20la%20Educac%C3%B3n%20Universitaria.pdf
M. Alvarado, M. Gómez; I. García; “Uso de elementos multimedia en el nivel medio superior”, Educación y tecnología N°4; Dialnet, España 2013. pp.12-29 [Online]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5072154.pdf
J. Salinas; “Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria”, Revista Universidad y sociedad del conocimiento (RUSC). Universidad de los Andes, Colombia vol. 01, núm. 01, 2004, pp. 13 [Online]. Disponible: http://gte.uib.es/pape/gte/sites/gte.uib.es.pape.gte/files/Innovaci%C3%B3n%20docente%20y%20uso%20de%20las%20TIC%20en%20la%20ense%C3%B1anza%20universitaria_0.pdf
UNAP; “Estrategias didácticas para la docencia universitaria: Taller de estrategias metodológicas”: Universidad Nacional Altiplano Puno; Puno, Perú. [Online]: Recuperado de http://www.unap.cl/prontus_unap/site/artic/20100609/asocfile/20100609095130/estrategias_metodologicas.pdf el 18 de diciembre 2016
UNAP; “Estrategias didácticas para la docencia universitaria: Taller de estrategias metodológicas”: Universidad Nacional Altiplano Puno; Puno, Perú. [Online]: Recuperado de http://www.unap.cl/prontus_unap/site/artic/20100609/asocfile/20100609095130/estrategias_metodologicas.pdf el 18 de diciembre 2016
S. Monroy; Recursos Didácticos de la Educación Superior. Facultad de ciencias de la educación. Puno. Perú, Manual de programa de segunda especialización. (2015)
Vilca, E., Cabrera, M. I., & Ramos, E. O. (2012). Propuesta de un enfoque para el desarrollo de software educativo intercultural. In 3er Simposio Internacional de Innovación y Tecnología ISIT2012.[En línea]. http://es. slideshare. net/ecler/ecler-software-educativointercultural [Último acceso: 08 09 2015].
Descargas
Publicado
Versiones
- 2019-10-10 (2)
- 2019-10-10 (1)
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2019 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.es
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.