Business Intelligence Model using Pentaho for Academic Management at UNAMBA
Palabras clave:
Business Intelligence, Pentaho, Hefesto, Academic ManagementResumen
The article describes the process of developing a Business Intelligence model using Pentaho, to help improve the analysis of information in the Academic Management of the National University Micaela Bastidas de Apurímac. To this end, a Data Mart was implemented to obtain a series of academic indicators and display the information in analytical reports and statistical graphs. The guidelines of the Hephaestus methodology were followed to design the multidimensional database; as an analytical solution according to the information needs, OLAP online analytical processing tools were used. Pentaho Community tools such as Pentaho Data Integration, Mondrian OLAP Server, Schema Workebench and Pentaho Business Analytics 7.0 were used to achieve the implementation. The implementation of the Business Intelligence Model using Pentaho, allowed users immersed in academic management to visualize and analyze the behavior of academic data, so that they can make informed decisions based on the knowledge extracted from the historical information stored in the college.
Descargas
Referencias
Y. Reyes Dixson y L. Nuñez Maturel. “La inteligencia de negocio como apoyo a la toma de decisiones en el ámbito académico”. Revista Internacional de Gestión del Conoci-miento y la Tecnología. Vol. 3 Nº 2, pp. 63-73. 2015. ISSN 2255-5648. URL: https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/1745
D. Bernabeu Ricardo y M. Garcia Mariano “Hefesto Data Warehousing: Guía completa de aplicación teórica-práctica; metodología de Data Warehouse”. 16-180. 2017. Fecha de consulta: 01 de marzo de 2018. URL: http://troyanx.com/Hefesto/
I. Guitart Hormigo y J. Conesa i Caralt. “Uso de analítica para dar soporte a la toma de decisiones docentes”. Actas de las XX JENUI. pp 83-90. Julio 2014. ISBN: 978-84-697-0774-6. URL: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/15455/P83gu_usod.pdf
A. Peña Ayala. “Inteligencia de Negocios: Una propuesta para su desarrollo en las organizaciones”. Instituto Politécni-co Nacional Dirección de Publicaciones. 1ra ed, pp. 7-10. Mé-xico. ISBN: 970-94797-1-7. 2006.
J.L. Cano “Business Intelligence: Competir con Información”, pp. 23. 2007. Fecha consultada 01 de marzo de 2018. URL: www.iwith.org/pdf/Libro_BI_Competir_con_Informacion.pdf18.
M. Piattini Velthuis, E. Marcos Martines, C. Calero Muñoz y B. Vela Sanchez. “Tecnología y diseño de Bases de Datos”. Ed. Alfaomega Ra-Ma. 1ra ed, pp.756-787. Mexico. ISBN: 978-970-15-1268-5. 2007.
[Silberschatz, y H.F. Korth. “Fundamentos de Bases de Datos”. Ed. McGraw Hill. 5ta. Ed, pp. 612-617. España. ISBN: 84-481-46111. 2006.
S. Ramos. “Microsoft Business Intelligence”, Ed. SolidQ, pp. 16-18. Alicante, España. ISBN: 978-84-936417-8-8
J. Conesa Caralt y J. Curto Diaz. “Introdu-cción Bussiness Intelligence”. Ed. UOC. 1ra ed, pp. 26-27. Barcelona, España. ISBN: 978-84-9788-886-8. 2010
Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac. “Com-pendio Estadistico 2002-2016”. 2017.
Pentaho Corporation (2011). Getting Started with Pentaho Business Analytics. Fecha consultada 16 de marzo de 2018. URL: http://aim.vcu.edu/files/support/docs/quickstart/095%20IQ%20Getting%20Started.pdf
Descargas
Publicado
Versiones
- 2019-10-10 (2)
- 2021-05-12 (1)
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2019 Revista de Investigación C&T Riqchary
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.